دنیای شیرین کودک

موسیقی میتواند از ابزار اولیه پرورش کودکان باشد چرا که موسیقی اولین زبان رسمی است.
بچه ها باید ملودی هایی را بشنوند که بهتر بتوانند خود را با آنها هماهنگ کنند. فواصل این ملودی ها می بایست کوتاه و نوسانات آنها بسیار کم باشد. نبود وسعت زیاد در این ملودیها سبب میشود که بچه ها به آسانی همخوانی با آنها را آغاز کنند. چیزی که هست صدای دنیای بچه ها را فقط توسط برخی ازسازها می توان تکرار کرد و همه سازها چنین توانی را ندارند. به همین سبب من بیشتر ازسازهای پرکاشن، سازهای کوبه ای، ضربه ای مانند قاشقک (کاباسا)، یبرافون و تری یانگ استفاده می کنیم. انتخاب سازها همچنین به نوع شعرها هم بستگی دارد که این دو رابطه ای تنگاتنگ با هم دارند.

در ساخته های من برای کودکان جمله های موسیقی ساده هستند و از تحریرهای پیچیده در آنها خبری نیست. در زمینه آموزش موسیقی کودکان، تئوری استفاده از رنگها و امواج ساختم. در این روش رنگهای قرمز، آبی، زرد و سبز هر کدام صدایی دارند و آموزش آن هیجانی در بچه ها ایجاد می کند. زیرا همواره در اطراف خود رنگها را می بینید. رنگ پیراهن بدن، رنگ ماشین کوکی، رنگهای قالی و دنیای رنگها به صدا در می آید آن هم با صدا هایی آهنگین. در این روش باید خط حامل را درشت نقش کرد تا بچه ها که دلباخته ابزار و اشیاء بزرگ هستند و مدام سودای بزرگ شدن در سر دارند با آنها به راحتی انس بگیرند و آنها را بیاموزند، مگر نه اینکه بچه ها دوست دارند همیشه کفش بزرگترها را بپا کنند.

فریبرز لاچینی درباره رابطه متقابل موسیقی و کودک میگوید :
انسان قبل از تولد با موسیقی آشنا است، چون گوش اولین عضو در رحم مادر و قبل از دیگر اعضا و قبل از پا گذاشتن به زندگی با شنیدن تپش قلب مادر تکامل پیدا میکند. اولین چیز خوشایندی که کودک کشف می کند و به آن واکنش نشان میدهد همین موسیقی است. ضربه های ساده و آرامی که مادر در پشت طفل میزند تا او را آرام کند یا لالای مادر و حتی بعدها تکان خوردن های موزون کودک میتواند دلیل این ادعا باشد. کودک همیشه به اصوات موزون و ریتم های ساده که دائم تکرار میشود علاقمند است و این سادگی و تکرار میتواند ذهن کند و خام کودک را پر کند و آن ریتم های ساده را هم که معتقدم کودک حتی ضربان قلب مادر قبل از تولد با آن آشنا شده در اوایل زندگی درک کند و واکنش نشان دهد. بنابراین موسیقی میتواند یکی از ابزارهای پرورش کودک در سالهای اولیه زندگی باشد و من معتقدم اولین زبان رسمی کودک قبل از آموزش جدی، موسیقی است در این میان روانشناسی کودک، فرهنگ بومی او و درک زمان بسیار مهم است.

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: !محتوای محافظت شده